Felmérések - Manócska

Tartalomhoz ugrás
Alapozó alapozása

A gyermek megfigyelése történik játékos keretek között.
A megfigyelést megelőzi a Korai jelzőtünetek lap kitöltése a szülővel, amit írásban kérek szépen. (A lap alján megtalálják a letölthető Korai jelzőtünetek lapot)
Ezután személyes találkozó során nézzük meg a gyermek mozgását.
Korai időben megfigyelhető jelző tünetek mutathatják, a későbbi lehetséges tanulási, viselkedési nehézségeket.
Sok esetben csak megkésett fejlődésmenetről van szó, de gyakran igazi deficit jelentkezik a gyenge teljesítmény mögött.
Az óvodáskorban rohamosan fejlődnek a szenzomotoros képességek, de az egyes részterületek minősége igen egyenetlen lehet. A lemaradó funkciók egyik napról a másikra beérhetnek, különösen, ha a gyermeknek megfelelő stimuláló környezetet biztosítunk.
A vizsgálat hossza életkortól függően: 30-45 perc
A lap ITT letölthető, és kérjük szépen elküldeni a dokumentumok@manocskafejlesztohaz.hu címre.

Alapozó terápia
A vizsgálatot megelőzi egy anamnézis felvétele a szülővel, amit írásban kérünk szépen. (A lap alján megtalálják a letölthető Anamnézis lapot) Ezután személyes találkozó során nézzük meg a gyermek mozgását. A vizsgálat előtt néhány szót még ejtünk az anamnézisről.
A gyermek vizsgálata egy rövid beszélgetéssel kezdődik a gyermekkel, ahol tájékoztatást kapunk többek között a gyermek beszédéről, időérzékéről és a számfogalmáról is. A mozgásvizsgálat során minden mozgást megvizsgálunk a képesség, készség és koordináltság szintjén. Nézzük a mozgások ritmusosságát. Megnézzük, hogy vannak e éretlenségre (a gyermek nem a korának megfelelő szinten végzi a gyakorlatokat) utaló jelek, mint pl.: kényszertartások, csecsemőkori reflexek, függetlenedés elmaradása, párhuzamos végtagok együttmozgása stb.
A vizsgálat során a következő főbb területeket nézzük:
  • Csecsemőkori nagymozgások
  • Kisgyermekkori mozgások (járások)
  • Rugalmasság
  • Egyensúly
  • Téri alapmozgások
  • Keresztmozgások
  • Ritmusérzék
  • Felső és alsó végtag független vezérlése és annak összerendezése
  • Finommotorika (a kéz finommozgása, ábrázolás)
  • Szerialitás (sorrendiség)
  • Domináns szem, kéz, láb
  • Téri orientáció (irányok, jobb, bal ismerete)

A vizsgálat célja, hogy kiderítsük, szüksége van e gyermekének az Alapozó terápiára. Illetve kiderítsük, hogy mik azok a területek, ahol fejlesztésre szorul és ez alapján tudjuk hatékonyan végezni a terápiát.
A vizsgálat hossza életkortól függően: 1-1,5 óra
Igény szerint írásbeli értékelést adok az elvégzett vizsgálatról.
Az Anamnézis lapot óvodások számára itt, iskolások számára itt letölthet és kérjük szépen elküldeni a dokumentumok@manocskafejlesztohaz.hu címre.


Komplex mozgásterápia
Egyéni felmérés keretében különböző mozgások és játékos feladatok elvégzését kérem a gyerektől, illetve megfigyelem őt feladathelyzetben.
Első felmérés 90 - 120 perc.
Átlagosan 4-5 éves kortól ajánlható, és felnőttkorban is lehetséges az ezen irányú fejlesztés.
Minden fontos területre kiterjedő, összetett vizsgálattal, részletes anamnézissel kezdődik a felmérés, mely az idegrendszer rendezetlenségét hívatott elsősorban megvizsgálni.
A komplex mozgásterápiás vizsgálatot követően speciálisan a gyermekre szabott fejlesztési tervet állítok össze, melyet a szülőnek és a gyermeknek is betanítok. A tornagyakorlatoknak eszközigénye nincs.
Ezeket a gyakorlatokat heti 4-5 alkalommal otthon kell gyakorolni (alkalmanként ez kb.20 percet vesz igénybe). Kb. 3-5 hetente egy rövid kontroll vizsgálatot követően, új feladatsor betanítására kerül sor.


Sindelar II.
A fejlesztést egy feltáró, illetve a terápiás tervet kijelölő vizsgálóeljárás előzi meg, majd ezt követi a fejlesztési periódus.
A Sindelar vizsgálóeljárás két órát vesz igénybe egy-két szünettel.
A vizsgálat eredménye szerint elindított fejlesztő munka csak szülői közreműködéssel oldható meg, mivel napi szintű, folyamatos gyakorlást igényel.
A vizsgálatot végző és terápiát meghatározó szakember két hetente jelöli ki a feladatokat, adja át a tréninganyagot a szülőnek ill. a terápiát végzőnek, valamint kontrollálja az otthoni munkát. A foglalkozások naponta max. 10 percet! vesznek igénybe, és egy napon csak EGYféle részképesség (figyelem, észlelés, intermodális kódolás = észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, szerialitás, téri tájékozódás) fejlesztése lehetséges. A minimum nyolc-tíz hónapot igénybe vevő kognitív terápia egyik fontos elve a folyamatosság, ezért a foglalkozásokat hetente legalább öt alkalommal kell végezni.
A program végeztével (1 tanév, de minimum nyolc-tíz hónap) ismételt vizsgálatot végzünk, így a program indításakor és lezárásakor készült eredmények összehasonlításával megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődési szintje.


GMP diagnosztika
A GOH/GMP tesztek felvétele előtt javasolt egy fül-orr-gégészeti vizsgálat (fülzsírdugó,
gyulladás stb. kizárása), mert a felmérést kizárólag egészséges hallószervekkel és hallással érdemes megkezdeni. Az ép hallás alapvető fontosságú a teljes beszéd-feldolgozási folyamat sikerességének szempontjából.
A GMP- diagnosztika a 3-13 éves gyermekek beszédfeldolgozásának azon részfolyamatait méri fel, amelyek az anyanyelv hangzó és írott formájának elsajátításához szükségesek. Ez magába foglalja a beszédhallás, a beszédészlelés és az értelmezés szintjét is.
A 30-45 perces teszt segítségével felderíthetjük a beszédpercepciós elmaradást vagy zavart, részletes képet kapunk arról, hogy a fejlesztésen mely területekre kell helyezni a hangsúlyt.
A diagnosztika első lépéseként a néhány perces GOH -teszt felvételére kerül sor, amely a beszédhallást szűri. (Külön készülék szükséges hozzá.) Természetesen ez nem helyettesíti a részletes audiológiai kivizsgálást, ám a gyenge eredmény hallásprobléma gyanúját vetheti fel.


NILD Fonológiai Tudatosság Teszt
A Fonológiai Tudatosság Teszt felvétele 5 éves kortól javasolt. A gyermek hozzáállásától és terhelhetőségétől függően 35-50 percet vesz igénybe. A fonológiai tudatosság teszt felvételét külön is kérhetik, de a GOH/GMP diagnosztika teszi teljessé az adott terület feltérképezését (pl. rövid távú verbális és vizuális emlékezet; mentális lexikonban valótájékozódás stb.).

A fonológiai tudatosság teszt a fejlődési diszlexia vagy fejlődési diszlexia veszélyeztetettség fonológiai alfaját vizsgálja. A fonológiai tudatosság mérésére kidolgozott FonológiaiTudatosság Tesztet (FTT) Jordanidisz Ágnes fejlesztette ki az amerikai NILD PhonologicalAwareness Skills Survey magyar adaptációjából. Az FTT 10 altesztet tartalmaz egyenként 10–10 feladattal, mely három szinten méri a szavak belső szerkezetéhez való hozzáférésének képességét: a szótag, a szószerkezet és a beszédhangok (fonéma) szintjén. Öt alteszt kétféle területet is mér, ezért összesen 15-féle képességet lehet vizsgálni a teszttel.

A Fonológiai Tudatosság Teszt felvétele előtt javasolt egy fül-orr-gégészeti vizsgálat (fülzsírdugó, gyulladás stb. kizárása), valamint egy audiológiai vizsgálat, mert a felmérést kizárólag egészséges hallószervekkel és hallással érdemes elvégezni.


Kapcsolat
Telefon:
+36 20 4299 402
Email:
info@manocskafejlesztohaz.hu

Az oldalt készítette: stevedevelope17@gmail.com
Vissza a tartalomhoz